career control logo
hero-banner-background

Lekkerland

Albert-Jan van Hoof
03.10.2024

Lekkerland Nederland; ‘Your most convenient partner’

Met ruim 750 medewerkers, 3 distributiecentra en 162 voertuigen is Lekkerland Nederland dé specialist op het gebied van on-the-go consumptie en full-service logistiek dienstverlener en groothandel voor haar klanten. De Lekkerland Group biedt in 4 Europese landen innovatieve retailoplossingen, logistieke diensten op maat en een breed en relevant assortiment. De klanten van Lekkerland zijn winkelformules die consumenten het gemak van consumptie onderweg bieden in de branches Petrol, Fast Service, Foodservice in Retail, Leisure, Travel en Rookwaren.

Wie is Marc Oomens en wat is jouw rol binnen Lekkerland Nederland?

Ik ben met mijn vrouw en 2 dochters woonachtig in Dongen. Ik heb een financiële opleiding afgerond en heb ruim 26 jaar ervaring met diverse disciplines binnen credit management. Gedurende mijn loopbaan heb ik altijd gekeken naar nieuwe uitdagingen die mijn kennis van het vak verbreed hebben. Denk aan fusies en overnames, het opzetten van een Shared Service Centre en implementatie trajecten voor credit management software. Jaren geleden ben ik gegrepen door een presentatie van de Credit Manager of the Year en zijn visie over Lean Six Sigma, deze passie heb ik nooit meer losgelaten. Zo probeer ik zelf ook inspirator te zijn voor dit mooie vak.

In de functie van afdelingsmanager debiteuren zorgen we met mijn team credit collectors voor het O2C traject, van acceptatie tot credit & collections en het tijdig herkennen van de risico’s. We werken met strakke processen, zodat het alle medewerkers duidelijkheid en inzicht geeft van de verschillende processen die door onze afdeling stromen. Daarnaast fungeer ik als business partner voor diverse afdelingen binnen Lekkerland Nederland en onze klanten. Ken je klant en doe wat je beloofd, begint met goed aandachtig luisteren. Zeker in een voortdurend veranderende markt is het belangrijk om een goede relatie te onderhouden met onze klanten en samen te kijken hoe we deze uitdagingen het hoofd kunnen bieden.

Voor welke uitdaging heb je de afgelopen periode gestaan?

De markt staat voortdurend onder druk van veranderingen. Een van de grote veranderingen is dat er vanaf 1 juli dit jaar een foodretail ban op tabak is. Dat houdt in dat supermarkten geen tabak meer mogen verkopen met een gigantische impact op onze organisatie, de markt en ondernemers tot gevolg. Het volume van die sigaretten die in de supermarkten gekocht kon worden is verschoven naar de Tabak & Gemak winkels en de Petrol stations. Daar mag nog wel tabak verkocht worden, maar ook dat gaat veranderen in de toekomst. Dit is de eerste grote stap van een wetsbepaling die moet leiden tot het reduceren van verkooppunten naar een rookvrije generatie. Dit betekent voor nu dat dit volume terecht gaat komen bij kleinere ondernemers. Waar je eerst zaken deed met grote ondernemers, supermarkten en supermarktketens, heeft die verschuiving tot gevolg dat nu kleinere ondernemers, Tabak & Gemak winkels en de kleine benzinepompen in een keer het volume flink zien stijgen. Daar komen financiële uitdagingen bij kijken. Een slof tabak kost zo’n € 125 en een slof shag gaat al richting het dubbele. Als je gaat kijken naar de bestelvolumes, dan praat je bijna over waarde transport. Er liggen dan ook voldoende nieuwe uitdagingen bij deze afzetkanalen. Voor Lekkerland Nederland komen er extra werkzaamheden bij om hen te begeleiden in deze transitie. Om te zorgen dat de facturen op tijd betaald worden en de risico's beperkt blijven. Door die toename van werkzaamheden is een behoefte ontstaan. Zo hebben we moeten opschalen met medewerkers waarmee je een flexibele schil creëert, totdat de storm weer gedaald is naar het nieuwe normaal.

In jullie team zijn bepaalde disciplines niet verschoven om zo het tekort aan personeel op te vangen?

Er lopen diverse processen binnen mijn afdeling, dat zijn geautomatiseerde processen. De verschuiving van tabak heeft er toe geleid dat deze gestroomlijnde processen veranderen. Nu gaat er meer aandacht naar processen richting de kleinere klanten en tankstations. Deze moeten ook beoordeeld worden en ook die risico’s moeten bewaakt blijven. Je wilt er altijd voor waken dat je geen ballen laat vallen. Als dat op een credit management afdeling gebeurt heeft dat direct tot gevolg dat financiële risico’s ontstaan. We hebben heel veel kennis en kunde, maar hebben ook handjes nodig om het allemaal te managen.

Wat heeft Lekkerland Nederland gedaan om haar klanten voor te bereiden op de wetswijziging?

Op 1 januari had de eerste supermarktketen aangekondigd te gaan stoppen met tabak. Dat was voor ons min of meer de eerste golf. Dan ga je kijken, wat betekent dat voor ons? Wat betekent dat voor de financiële processen? Wat betekent dat voor onze klanten? Waar liggen de risico's aangezien de foodretail ban per 1 juli 2024 inhoudt dat alle supermarkten over moeten zijn. Dat noem ik dan niet meer een golf, maar een tsunami en daar moet je op voorbereid zijn. Als je dan pas gaat handelen ben je te laat. We hebben al onze kennis gebundeld en daar een specialistenteam van gemaakt. Daarin hebben we geprobeerd om een beetje Nostradamus te zijn, dus zo nauwkeurig voorspellend mogelijk. Er zijn heel veel vergaderingen geweest om voorbereid te zijn op deze grote impact. In april hebben we de grootste accijnsverhoging gehad en nu hebben we de eerste grote verschuiving voor het volume van tabak in de Nederlandse markt. Daarbij probeer je het consumentengedrag ook een beetje te voorspellen. Met die uitkomst ga je met ondernemers in gesprek. Kom als ondernemer niet pas om vijf voor twaalf in de actiemodus, daar heeft Lekkerland ook een rol in. Onze klantbelofte om ‘Your most convenient partner’ te zijn gaat niet alleen om het leveren van logistieke diensten of van goederen. Wij proberen een partner te zijn die samen met hen kijkt naar de mogelijkheden. Zij hebben vragen, weten soms niet wat er op hen af gaat komen. Wij hebben analyses gemaakt en met deze kennis gaan wij ze helpen. ’Een stijging in volume brengt ook een bepaalde druk op de financiële zaken.

Wanneer is deze tsunami voorbij?

Consumentengedrag is lastig te voorspellen. Daarbij is 1 juli ook een ongelukkig moment geweest. Het zat net voor de vakantieperiode waarbij er druk en toename plaatsvond van alle werkzaamheden. Daarom hebben we opgeschaald. Zo zorgden we dat wij in controle bleven, de processen goed bewaken en ook de risico's beheersbaar houden. We verwachten dat het ongeveer twee maanden nodig heeft voordat consumenten gewend zijn aan het nieuwe normaal. Nu blijkt dat de rust terugkeert. Dat zien we in de vragen, de behoeften en de antwoorden die gezocht worden. We kijken nu of we nieuwe inzichten gaan krijgen. Wat betekent dat nou precies? En hoe ziet de nieuwe situatie er uit? Vervolgens gaan we onze processen daarop aanpassen en zorgen dat we in controle blijven. Dan zien we of dit de nieuwe werklast is en blijven we onze processen hierop optimaliseren.